Tuesday 9 August 2011

Permulaan Tamadun Islam (Keadilan dan Toleransi)

Firman Allah Ta‘ala (al-Syura 42:17) - Maksudnya: Allahlah yang menurunkan kitab dengan (membawa) kebenaran dan (menurunkan) neraca (keadilan).

Al-Mizan (neraca) ialah apa yang digunakan untuk menimbang perkara-perkara dan untuk dibuat ukuran di antaranya.


Allah s.w.t telah menurunkan Al-Qur’an iaitu kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui perantaraan Malaikat Jibril dalam bahasa arab dengan keterangan dan maknanya yang tepat. Ia mengandungi semua perkara yang menyentuh seluruh aspek kehidupan manusia (akidah, syariah dan akhlak). Al-Quran hendaklah dibaca dengan diteliti serta difahami dan dihayati isi kandungannya. Ia merupakan sumber rujukan tunggal sebagai pencetus kecemerlangan Tamadun Islam. Dan merupakan mukjizat terakhir yang Allah s.w.t berikan kepada umat sekian alam, bukan hanya menjadi rujukan kepada orang muslim malah juga kepada nonmuslim. Dalam padanya tersebut banyak menyatakan tentang keadilan & toleransi serta seterusnya Al-Quran adalah pencetus permulaannya. Sebagai contoh permulaan kepada semua masyarakat yang telah berubah kepada ketinggian martabat kaum wanita dimana nasib kaum ini terbela berbanding sebelum bangkitnya tamadun islam dimana kaum perempuan diletakkan ditempat yang paling rendah (menjadi hamba seks & anak perempuan dibunuh dll)
Perkara yang datang dari Rasulullah s.a.w samaada berupa perkataan, perbuatan dan pengakuan ialah Al-Sunnah. Ia adalah sumber kedua selepas al-Quran. Meliputi semua perkara yang datang dari Rasulullah s.a.w dalam bentuk kata-kata tentang sesuatu perkara atau keadaan. Merangkumi semua perbuatan Rasulullah s.a.w yang menjelaskan syariat atau undang-undang. Perakuan Rasulullah s.a.w terhadap perbuatan yang dilakukan atau perkataan para sahabat di hadapan baginda dengan cara mendiamkan diri (tidak melarang). Peranan al-Sunnah adalah menjelaskan kandungan al-Quran yang ringkas. Rasulullah s.a.w dan para sahabat adalah penyampaian kepada umatnya sehingga kini tentang keadilan & toleransi. Sehingga ada yang shahid untuk menegakkan keadilan.

Kesepakatan pendapat di antara para Mujtahid atau Ulamak Fiqh pada masa tertentu (selepas kewafatan Rasulullah s.a.w) dalam sesuatu hukum yang tidak terdapat dalam al-Quran dan al-Sunnah. Ijmak diperolehi melalui Ijtihad dimana ia bermaksud berusaha dalam mengeluarkan hukum terhadap sesuatu perkara yang tidak dinyatakan dalam al-Quran dan al-Sunnah. Mujtahid ialah ulamak yang mengeluarkan hukum tersebut.

Membandingkan perkara yang tidak dinyatakan hukumnya dalam al-Quran dan al-Sunnah dengan perkara yang ada dinyatakan hukumnya dalam al-Quran dan al-Sunnah kerana ada persamaan pada illah (sebab hukum tersebut) dikenali Al-Qiyas.

Firman Allah lagi (Fatir 35:9) - Maksudnya: Dan Allah, Dialah yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan, maka Kami halau awan itu ke suatu negeri yang mati lalu Kami hidupkan bumi setelah matinya dengan hujan. Demikianlah kebangkitan itu.

Allah Ta‘ala telah menyamakan antara pembangkitan makhluk dengan permulaan penciptaannya dan menyamakan antara penghidupan semula mayat-mayat dengan penghidupan bumi. Inilah yang dinamakan al-Qiyas (penyamaan/disiplin ilmu).

Pengenalan - Toleransi

Toleransi menjadi fenomena yang berkembang di beberapa negara. Toleransi telah membuka hati nurani dan akal budi untuk mendorong peradaban kemanusiaan yang boleh inklusif dialogis. Ia menjadi tunggak kedamaian & kerukunan Negara.

Al-Qur’an adalah pesanan Allah s.w.t yang memuatkan mutiara toleransi untuk disebarkan di antara sesama makhluk Allah s.w.t. Betapa Agungnya Allah.s.w.t kerana toleransi dan kedamaian merupakan sepirit yang paling terkemuka di dalam Al-Qur’an kerana terdapat lebih daripada 300 ayat secara eksplisit mengajak umat Islam agar toleransi terhadap umat agama lain.

Kalimah “Bismillahirahmannirrahim” tersebut secara eksplisit menyatakan bahawa tuhan adalah Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Setiap muslim dituntut menjadi toleran. Tuhan mencipta manusia di dalam kasih sayangnya. Bila dikaitkan kandungan tersebut maka Nabi Muhammad s.a.w mempunyai maksud khusus pada sabdanya, iaitu agar kasih sayangnya menjadi spiritual dalam setiap fikiran dan tindakan manusia seharian.

Pertembungan di antara agama merupakan titik tolak untuk membangunkan antara peradaban. Allah s.w.t telah menegaskan dalam Al-Qur’an, “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara” (Al-Hujarat [49], 10)

Disebabkan itu, Allah s.w.t telah meminta Nabi Muhammad s.a.w agar setiap umatnya dapat membangunkan persaudaraan dan toleransi.

Dalam Era Globalisasi, setiap pertembungan yang muncul pada tatapan sosial mempunyai impak yang sangat besar dalam membangunkan toleransi. Setiap manusia mempunyai peranan yang sama, iaitu sebagai ‘Khalifah’, apapun agama dan warna kulit.

Toleransi adalah sikap saling menghargai, menerima serta menghormati keragaman budaya dan perbezaan bereksrepsi, maka Al-Qur’an merupakan kitab suci yang secara nyata memberikan perhatian terhadap toleransi. Hal tersebut dapat ditemukan dalam ratusan ayat yang mendorong toleransi. Perhatian Al-Qur’an terhadap toleransi dimulai dari posisi teologis, bahawa tuhan merupakan sumber toleransi kerana tuhan memerintahkan agar toleransi disebarkan di muka bumi.

Bagi mereka yang mempunyai perhatian bagi terciptanya toleransi senantiasa muncul baik dari timur dan juga barat. Tidak hanya pada muslim malah juga dikalangan nonmuslim.

Toleransi, baik dalam konteks keislaman dan sosialisasi, harus diakui bahawa toleransi sebagai istilah dan praktik bukanlah hal baru dalam tradisi Islam. Nabi Muhammad s.a.w merupakan seorang nabi yang sejak awal berlandaskan ajaran pada toleransi. Dalam sebuah hadisnya disebut, bahawa ia diutuskan dengan ajaran kehanifan & toleransi.

Pengenalan - Keadilan

“Sesungguhnya telah kami utuskan rasul-rasul kami dengan membawa bukti yang nyata dan telah kami turunkan bersama mereka Al-Kitab dan Al-Mizan supaya manusia dapat menegakkan keadilan. Dan kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia dan supaya Allah s.w.t mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan Rasul-rasulNya sedangkan Allah Maha Kuat Lagi Maha Perkasa”
(Al-Qur’an 57:26) ayat 25 Surah Al-Hadid

“Sesungguhnya Allah s.w.t menyuruh kalian berbuat adil dan berbuat ihsan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepada kalian agar dapat mengambil pelajaran. 
(Al-Qur’an 16:90) ayat 90 Surah Al-Nahi
 
Tauhid, Al-Adl (Keadilan), jelas bahawa keadilan, dalam Madzhab dan Tariqah, juga merupakan rukun sangat penting. Contoh teladan bagi keadilan dan persamaan, yang hidup kebenaran dan keadilan “Dia dibunuh dimihrabnya kerana sangat adilnya” Dialah Imam Ali Bin Abi Talib AS.
 
Bagi pencari keadilan, keadilan merupakan pemikiran sosial. Al-Qur’an menyatakan yang bermaksud: “Jadilah kalian tonggak-tonggak keadilan.” (Al-Qur’an 4:135). Menegakkan keadilan bererti menjalankan keadilan dan ini lebih dari sekadar kewujudan orang adil itu sendiri. Jadi keadilan adalah hak setiap yang berhak untuk menerima haknya.

Sekiranya kita memandang masalah dari segi pandangan etika individual, maka kebaikan atau itsar itu berkedudukan lebih tinggi dari keadilan. Dikatakan demikian kerana seseorang yang adil itu dipandang adil kerana telah sampai batas kesempurnaan insani seperti tidak melanggar hak-hak orang lain, tiada merampas harta orang lain dan tidak mencari nama di mata manusia.
 
“Sesungguhnya di dalam keadilan itu terdapat keluasan dan siapa yang baginya keadilan itu sempit maka kezaliman pun baginya sempit.” Lingkungan yang satu-satunya dapat mengumpulkan manusia adalah keadilan. Sekiranya dalam masyarakat ditegakkan keadilan, nescaya manusia akan aman dari kejahatan fizikal kerana seseorang tidak boleh melanggar hak orang lain. Adapun apabila keadilan tidak ditegakkan, maka yang terjadi adalah kezaliman, kekejian dan perampasan.
 
Keadilan juga yang menjadi kewafatan para ulama/sahabat nabi. Orang yang berkumpul menentang kepimpinannya, mereka datang menemui Ali A.S dan berkata: “Sesungguhnya sebab utama mereka itu menentang adalah kerana ketidakrelaannya, dan kenapa mereka itu berkomplot adalah kerana engkau tegas dalam menegakkan hak dan persamaan. Adapun masalah para pembunuh Uthman tidak lain hanyalah permainan dan topeng untuk menghasut dan menggerakkan orang-orang yang mahu (menentang) sahaja.” Mereka juga mengkehendaki keringanan darinya terhadap perlaksanaan keadilan itu.